Magazín webů - SMELINA.CZ:

Recenzent: Martianno
Napsáno: 17.02.2006
Přečteno:
Web: www.smelina.cz
Celkové hodnocení: 55%



Plusy: Námět stránek, Pomocí šmeliny jsem získal 450 Kč, Sympatická snaha, Některá originální řešení
Mínusy: Nesystematičnost, Slabší design, Přemíra ikonek, Chybí Doctype, Občas modré odkazy na modrém pozadí, Chybí popisky pod fotografiemi




Dnes si představíme jeden takový menší internetový bazar s příhodným názvem šmelina. Šmelit zde znamená kupovat, prodávat, bezplatně inzerovat, ale i mnoho jiného. Koukněme se tedy společně co se tady dá vyšmelit za poklady.

Člověk který uslyší slovo šmelina si zajisté nepředstaví nějaký nablýskaný obchodní dům se skleněnými výtahy a zlatými zábradlíčky, ale spíše nějakou zablešenou díru, kde jak doufá koupí nějakou tu starší věc za velice příhodnou cenu. S kapkou představivosti přesně do této kategorie Šmelina zapadá. Design stránek skutečně nikoho neohromí. Nic do sebe jakoby nezapadá. Barvy spolu sice pěkně ladí, ale jen odstínů modré je minimálně pět, takže ucelenost a elegance je tatam. Jak bývá zvykem vlevo naleznete, zde poněkud kýčovitě pojaté, hlavní menu. Asi jedenáct různých položek nabízí hodně různorodý obsah. Jako by se autoři stránek nemohli rozhodnout co má web vlastně obsahovat. Počínaje inzeráty přes vtipy, reality konče oblíbenými počítačovými hrami se šmelina snaží obejmout neobejmutelné. Přesto však hlavním zaměřením je poměrně jednoznačně bazar. Tím se dostáváme k vlastnímu obsahu úvodní stránky.

Hned na vrchu je políčko pro vyhledávání na šmelině. Pod ním je velice velkorysým fontem zobrazován aktuální čas, snad abychom věděli, že hodiny v místnosti, mobil, hodinky, ani systémový čas vašeho počítače nejsou jediná média, která zvládnou čas zobrazovat. Takže příště až budete potřebovat vědět kolik je, tak alou na Šmelinu. Upřímně: Toto jsem nepochopil. Každopádně to nevadí tolik jako následující. Pod časomírou je nevelká fotogalerie s nabídkou dne. Na tom samotném není nic špatného. Háček je v tom, že všechny náhledové fotografie postrádají jakýkoli popisek. Na fotografii před sebou vidíte pouze anonymní šedivou krabičku, která může být naprosto čímkoli včetně nové íránské atomové bomby či futuristického deklu na kanál. Poprvé jsem si říkal, že to není možné. Určitě je to způsobeno jen mým Firefoxem, ale bohužel popisky nenaleznete ani pomocí Internet Exploreru. Pod touto nabídkou dne se nakonec můžete dokonce dozvědět jaké je venku počasí, to aby byl servis kompletní. Nemůžu opomenout ani obrovské množství ikon v zápatí stránek a pod hlavním menu. Nějakou tu ikonku na pár spřátelených webů má dnes na úvodní stránce kde kdo, ale ne 57 jako zde. To už je opravdu moc. Web potom bliká jako cirkusový stan vinou množství animovaných bannerů a ikonek. Na druhou stranu autorům projektu rozhodně nelze upřít snaha svůj výtvor propagovat, uvědomíme-li si, že ikonka šmeliny je umístěna na oplátku na všech těchto stránkách.

Vybral jsem si jedno pěkné autorádio a klikám na jeho fotografii, každý kdo čekal, že se mi zobrazí detailnější info o rádiu si píše trestný bod za naivitu. Místo toho na mě skočila stránka plná tabulek opět nadepsaná "dnešní nabídka". Každá z mnoha tabulek, které jsou uspořádány podobně jako předtím fotografie, představuje jeden kus zboží z dnešní nabídky. Bohužel mám podezření, že toto zboží se absolutně neshoduje s tím, které je ve fotogalerii. Tudíž ke mnou vybranému rádiu se skutečně nic nedozvím. Další zajímavou skutečností je, že každá z jednotlivých tabulek obsahuje něco trošku jiného. Někde je napsaná záruka, pod ní cena, pak třeba kapacita baterie a nakonec odkaz na fotografii zboží. Jinde naleznete tyto položky v úplně jiném pořadí, někde je nenaleznete vůbec a tak dále. Dvěma slovy: "systém hadr". Navíc jsem nepochopil, jak si tedy mám zboží objednat nebo koupit. Takový odkaz zde skutečně chybí. Jedinou logickou možností tedy je zavolat na telefonní číslo šmeliny, které je naštěstí dobře na očích a objednat příslušnou věc osobně. Koupit tedy něco přímo od šmeliny se mi zdá jako velice složitý úkol a asi jen málokdo by dokázal překonat všechna zdejší úskalí a něco si koupit. Je v zájmu samotných autorů s tímto něco udělat.

Naštěstí stránky nabízí i onu kupu dalších menších sekcí, z nichž dle mého názoru nejpovedenější je vtipně vyřešené vkládání vlastních inzerátů. Autor originálně využil několika ShoutBoardů od Blueboardu, které prostě nadepsal třeba "Mobilní telefony" nebo "Práce" a tradá, máme zde jednoduchou inzertní plochu. Geniální. I já jsem si napsal inzerát a světe div se, po pár dnech se kdosi ozval a já si vydělal prodejem jedné počítačové hry 450 Kč. Mezi další více méně vydařené sekce patří SMS brána, možnost poslechu rádií nebo seznam vtipů, jenž je znovu řešen ShoutBoardem. Zbytek možností je takový, mírně řečeno nanicovatý a nedotažený. Pokud chce být úspěšná čeká ji ještě daleká cesta. Tak jí držme palce.



Verdikt: Šmelina je velice mladý web i jeho autor je začátečník. Je to na ní vidět. Stránka trpí mnoha dětskými nemocemi, které ale jak známo nejsou nevyléčitelné. Chce to zpřehlednit a vytvořit nějaký jednoduchý a fungující navigační systém. Teď je bohužel celkový dojem neseriózní až dětinský. konec



Design by Libor Kohel, Scanned by Topweby
Powered by Link Up